Skip to content

Drachten Oefening baart kunst. Dat geldt ook voor honderden leerlingen uit het speciaal onderwijs, die in De Lawei hun creatieve talenten laten zien op het ‘Sotival’.

‘Poef, poef, tsha!’, doet André Accord voor. Hij geeft de workshop beatbox, rap en looping in het lokaal van It Twalûk in Leeuwarden. Het duurt even voor Miguel en vooral Tiffany hun reserves laten varen. ‘Poef. Poef. Raar!’, zegt Tiffany in de microfoon. Maar ook dat blijkt een fijne beat op te leveren. Accord neemt de stemmen en geluiden op en maakt er een fijne rap van. ,,Gaaf!’’, vat Tiffany samen.

Twee dagen een uitverkocht huis: theater De Lawei in Drachten is vandaag en morgen het domein voor leerlingen van het speciaal onderwijs. Het jaar van LF2018 kan niet voorbijgaan zonder een bijdrage van deze groep kinderen, zegt adviseur kunst en educatie Daniëlle van Peer van Keunstwurk.

En dus oefenden de leerlingen vorige week. Zoals op It Twalûk waar leerlingen speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs volgen. De workshop graffiti blijkt bijzonder populair. Tientallen leerlingen verdringen zich om Gilbert Helder, die hun leert hoe ze met spuitbussen verf een mooie initiaal kunnen maken. Helder en Accord werken voor Kunsteducatie Nederland, dat op scholen creatieve workshops verzorgt. Ze gaan de zeven scholen van SO Fryslân langs met hun workshops. De doelgroep van leerlingen die lichamelijk beperkt zijn, zeer moeilijk leren of langdurig ziek zijn vraagt soms een andere aanpak – maar soms ook niet. ,,Slapstick blijft slapstick’’, zegt Yornik Onstenk, die de kinderen leert hoe ze een filmpje kunnen maken. ,,Om Charlie Chaplin en Buster Keaton moet bijna iedereen lachen.’’

In De Lawei worden de filmpjes vandaag en morgen vertoond, staan de graffitikunstwerken tentoongesteld en de beatbox-opnamen afgespeeld. Een hoogtepunt, vinden docenten Marije Kalsbeek en Jeanet Kooistra, want zo leveren de kinderen uit het speciaal onderwijs ook hun bijdrage aan het jaar van de Culturele Hoofdstad. Zij zijn al langer bezig om meer kunst en cultuur in het speciaal onderwijs te brengen. ,,Het gaat buiten de geijkte roosters om, en dat is voor veel van onze leerlingen spannend’’, zegt Kooistra.

,,Maar ze vinden het prachtig’’, vult Kalsbeek aan. ,,Want voor deze groep is lezen, schrijven en rekenen niet altijd vanzelfsprekend. En door hun creativiteit aan te spreken ontdekken ze: hé, dit doe ik goed. Dat is heel fijn.’

Link artikel: https://www.e-pages.dk/lc/3020/article/789551/17/4/render/?token=238ca8e258c6767c014ff1893f226931

Back To Top